O PROJEKCIE Projekt Mądry przedszkolak realizowany był w okresie wrzesień 2011r czerwiec 2012r. Skierowany był do dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego w Zawichoście. Udział w projekcie wzięło 45 dzieci. Środki na realizację projektu pochodziły ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kapitał Ludzki , działanie 9.5 Oddolne Inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich. Pozyskane zostały przez Stowarzyszenie Człowiek Człowiekowi Piotrowice 18 Zajęcia w ramach projektu prowadzone były na bazie autorskiego programu Akademii Nauki „ Mały odkrywca w przedszkolu” Zajęcia przeprowadzone były przez uprzednio przeszkolonych nauczycieli przedszkola. W ramach realizacji projektu odbyło się 60 zajęć .Każde dziecko otrzymało komplet materiałów do zajęć. Program podzielony był na 8 książeczek, które dziecko, poprzez zabawę, uczyło się czytać. Każda książeczka poruszała ciekawe zagadnienie, dotyczące otaczającego świata. Zanim dziecko dostało książeczkę, zapoznało się najpierw z wyrazami, z których zbudowana jest treść książeczki a później eksperymentowało z nimi. Program wykorzystał niezwykły potencjał intelektualny dzieci, które są w wieku przedszkolnym. Podczas zabaw i doświadczeń dzieci uczą czytania swoje misie, przez co mimowolnie same nabywają tę umiejętność. Dzieci uczą się nie wiedząc o tym. Poprzez eksperymenty chemiczno-fizyczne i poznawanie zwykłych – ale niezwykłych zjawisk, z którymi stykamy się na co dzień, rozbudzają w sobie fascynację i chęć poznawania świata. W programie pojawia się postać tajemniczego „Zaczarowanego Zajączka”. Zajączek, pisząc listy do dzieci, inspiruje maluchy do przeprowadzania eksperymentów i badań. Niektóre z nich obrazują celowość codziennych, drobnych działań - obserwacja napięcia powierzchniowego wody, eksperyment z olejem i z wodą mydlaną, ukazuje maluchom zasady higieny osobistej i konieczność mycia rączek. Eksperyment ze śliną i chlebem pokazuje, że warto myć zęby po posiłku. Demonstracja przemiany energii elektrycznej i kinestetycznej w energię cieplną i uświadomienie dzieciom ciepła ich ciała, obrazuje konieczność ochrony tego ciepła i sensowność ubierania się. Podczas zajęć jest dużo ruchu. Dzieci utrwalają wyrazy, nosząc je zawieszone na szyi, skacząc po nich jak po kamieniach np. przechodząc przez rwący strumień, bawiąc się w ciepło/zimno czy w chowanego. Maluchy poznają literki, ale tylko w wyrazach, z którymi są związane emocjonalnie, np. pierwsza litera swojego imienia, imienia mamy i taty. Działania projektu skierowane były również do rodziców dzieci. W ramach projektu odbyły się warsztaty dla rodziców I warsztat „ Genialny umysł dziecka” na których rodzicom zostały przekazane informacje na temat psychologii rozwojowej dziecka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia związane z pamięcią i koncentracją II warsztat” Indywidualne wzorce myślenia – czyli uczenia się a emocje” Warsztaty miały na celu nauczenie rodziców jak określać indywidualne wzorce myślenia swoje jak i swoich dzieci, oraz jak pracować z dzieckiem u którego pewne cechy dominują. Odpowiednie postępowanie z dzieckiem wspomoże jego proces edukacji I II warsztat „ dziel obowiązki mnóż korzyści”- jak rodzice winni dzielić obowiązki związane z wychowaniem i edukacja dzieci. Warsztaty dla rodziców w ramach projektu zostały przeprowadzone przez doświadczonych trenerów Akademii Nauki , oraz psychologa. Udział wzięło 47 rodziców. Na realizację projektu przeznaczono 49,326 zł |