|
|
|
CZYM SKORUPKA NASIĄKNIE ZA MŁODU, TYM NA STAROŚĆ TRĄCI Ezop Ferie to nie tylko czas wolny od nauki. Udowodnili to gimnazjaliści z Zawichostu, którzy w pierwszym tygodniu ferii poszerzali swoją wiedzę ekonomiczną. Było to możliwe ponieważ nasza szkoła zgłosiła akces do programu Na własne konto, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi i Narodowego Banku Polskiego. Jego realizacja zakłada poszerzenie wiedzy ekonomicznej, kształtowanie postaw przedsiębiorczych i umiejętności planowania własnej ścieżki zawodowej wśród uczniów gimnazjum. Poza tym powinna umożliwić im zdobycie umiejętności kluczowych, takich jak: postawa przedsiębiorczości ekonomicznej i społecznej, inicjatywność, zaradność oraz związanych z nimi umiejętności obywatelskich. Wszystkie one wynikają z wymogów współczesnego rynku pracy i dlatego powinny być kształtowane już od najmłodszych lat. Realizacja ww. programu edukacji ekonomicznej w swoim założeniu ma pomóc młodzieży z terenów wiejskich w odnalezieniu się w nowych warunkach szkolnych po zakończeniu gimnazjum i rozpoczęciu nauki w szkole ponadgimnazjalnej, wpłynąć na trafne wybory ścieżki edukacyjnej, a w przyszłości – zawodowej. Realizację programu podzielono na dwa etapy. Pierwszy realizowany był w minionym tygodniu ferii zimowych. Zajęcia prowadzone były przez parę nauczyciel – student i obejmowały cztery moduły tematyczne: I. Postawa przedsiębiorcza. II. Aktywność gospodarcza. III. Pieniądze i bankowość. IV. Oszczędzanie i inwestowanie. Piąty moduł Biznesplan. Media, marketing i reklama realizowany będzie w II etapie, w formie konkursu projektowego, w ramach którego uczniowie przygotują projekt młodzieżowej gazety ekonomicznej. W poniedziałek 3-go lutego spotkaliśmy się w szkole na zajęciach dotyczących Aktywności gospodarczej . Nauczyliśmy się posługiwać następującymi pojęciami ekonomicznymi: przychody, koszty, zysk, wydajność. Poznaliśmy odpowiedź na pytanie Jakie warunki muszą być spełnione, aby założyć firmę?. Uświadomiliśmy sobie jakie są korzyści z prowadzenia aktywności gospodarczej. Uczestnicząc w grze dydaktycznej Fabryka książek doświadczyliśmy, jak ważne dla osiągnięcia sukcesu są umiejętności, kwalifikacje, doświadczenie, pomysłowość, kreatywność pracowników i umiejętność współpracy w zespole. Planując działalność gospodarczą w lokalnym otoczeniu nauczyliśmy się jak napisać biznesplan dla takiej działalności. |
|
|
We wtorek nasza grupa pojechała na wycieczkę do Banku Pekao SA w Sandomierzu. Na miejscu powitała nas bardzo serdecznie pani Maria Moga -dyrektor banku. Wizytę rozpoczęliśmy od obejrzenia prezentacji Bankowość Mobilna – nowe zastosowania, którą przygotowały dla nas specjalistki do spraw sprzedaży panie: Marzanna Skobel i Anna Wojnarowska. Przy obsłudze sprzętu niezastąpiony okazał się pan Krzysztof Placha. |
|
|
Wzięliśmy również udział w quizie dotyczącym tej prezentacji. |
|
|
Z pytaniami najlepiej poradziły sobie następujące osoby: Marysia Nowak, Marta Teter, Filip Gubernat, Weronika Gajewska i Michał Wawrzyńczak. Zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody, które wręczyła pani dyrektor. |
|
|
Pokazała nam również bank, opowiedziała o produktach jakie oferuje bank, o tym co możemy załatwić w banku, jak założyć konto osobiste, jakie warunki trzeba spełnić, by założyć konto młodzieżowe. Najbardziej podobało nam się liczenie pieniędzy. Kasjerka pani Zofia Kołacz pokazała nam jak liczy się banknoty i monety |
|
|
Pieniądze i bankowość to było hasło na środę. Dzień rozpoczęliśmy grą Barter – gospodarka bez pieniądza. Uczestnicząc w niej poznaliśmy funkcję pieniądza i jego historię. |
|
|
Wykonując mapę skojarzeń utrwalaliśmy wiadomości o funkcjonowaniu banku komercyjnego. |
|
|
Poznaliśmy rolę banku centralnego w gospodarce oraz pojęcia takie jak: pieniądz, pieniądz elektroniczny, bank, depozyt, kredyt. |
|
|
Bawiliśmy się także w bankowców. Naszym zadaniem było zachęcić klienta do założenia konta w banku. Naszymi klientami byli: emerytka, kobieta, która podjęła pierwszą pracę, 15-letnia dziewczyna oraz pracownik firmy budowlanej. Na forum odgrywaliśmy scenki używając różnych argumentów po to, aby klient założył konto w naszym banku. Zabawa była wspaniała. |
|
|
Czwartkowe zajęcia rozpoczęliśmy wizytą u lokalnych przedsiębiorców. Odwiedziliśmy panią Gretę Rabęda. |
|
|
Usłyszeliśmy od nich między innymi o tym jakiego rodzaju działalność prowadzą, skąd wzięli na nią pomysł, dlaczego założyli własny biznes? Po powrocie do szkoły kontynuowaliśmy zajęcia z Postawy przedsiębiorczej. Bawiąc się w Rynek jabłek dowiedzieliśmy się, że najczęściej źródłem sukcesu rynkowego jest aktywność, |
|
|
zawieranie dużej ilości transakcji, |
|
|
umiejętność ponoszenia ryzyka i pogodzenie się ze stratami w niektórych sytuacjach, odwaga, umiejętność negocjowania, |
|
|
oryginalne sposoby reklamowania swojej oferty, przedsiębiorczość. |
|
|
Wykonując plakaty utrwalaliśmy pojęcia takie jak: rynek, popyt, podaż, cena, konkurencja, przedsiębiorca. |
|
|
Dowiedzieliśmy się również, że planując karierę zawodową należy uświadomić sobie nie tylko własne zalety, zdolności i dotychczasowe osiągnięcia ale również własne braki oraz ograniczenia. W piątek mówiliśmy o Oszczędzaniu i inwestowaniu. Poznaliśmy następujące pojęcia ekonomiczne: budżet, nadwyżka, deficyt, oszczędzanie, inwestowanie. Planując miesięczny budżet rodziny nauczyliśmy się jak uzyskać nadwyżkę budżetową i jak zagospodarować oszczędności. Dowiedzieliśmy się również, że istnieją różne formy oszczędzania, które dopasowane są do indywidualnych potrzeb klientów. Zanim jednak podejmiemy decyzję o wyborze produktu, warto zapoznać się z różnymi ofertami i dopiero wtedy dokonać wyboru. Reklamowaliśmy również oszczędzanie. |
|
|
Codziennie uczniom i prowadzącym zajęcia towarzyszyły wielkie emocje. Do osób, które mogły się o tym przekonać należą Burmistrz Tomasz Siwek, który odwiedził nas w czwartek i Dariusz Danilewicz – wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, który przyjechał do nas w piątek, aby spotkać się z młodzieżą i prowadzącymi oraz porozmawiać z nimi o programie. Nad jakością realizowanych zajęć czuwała również pani dyrektor Anna Żak, która prawie codziennie rozmawiała z nami na ich temat i pytała o nasze wrażenia. |
|
|
W I i II etapie programu uczestnicy zdobywają punkty. Wygrywa ten kto będzie miał ich na swoim koncie najwięcej. Już w I etapie walczyliśmy o nie jak lwy. A jest o co walczyć, bo dla szkolnych zwycięzców przewidziane są bardzo atrakcyjne nagrody rzeczowe. Główną nagrodą jest stypendium w wysokości 1500 zł i wyjazd do Warszawy. oprac. Aneta Gajewska |
|
|
|
|